top of page

קורס צלילה חופשית בים התיכון

עודכן: 8 בנוב׳ 2022

צילום וכתיבה: שלומי גולדשטיין


קורס צלילה חופשית בים תיכון יכולה לנוע בין חוויה קסומה ומרגשת לבין חוויה מאתגרת ולא פשוטה כלל. מטרת המאמר הזה היא לנתח את היתרונות מול החסרונות שבלימוד צלילה חופשית בים תיכון ובעיקר להציע כלים לבחירת הקורס המתאים לכם.

 

חווית ה"צלילה החופשית" הראשונה שלי בים התיכון היתה בערך בגיל 4. סבתא שלי היתה לוקחת אותי לחוף הסי פלאס בגבול יפו - בת ים ובזמן שהיא המתינה על החוף אני הייתי עסוק בצייד תת מימי של סרגוסים באמצעות נשק לא קונבנציונלי של דלי, לחם וגרביונים.


ההיכרות האינטימית עם הים התיכון מגיל צעיר גרמה לי להרגיש בבית. פיתחתי תחושת נוחות ושלווה במים שלימים כמדריך צלילה חופשית אני יודע שהם הרכיב היסודי ביותר בספורט הצלילה החופשית.


בתצלום: הכניסה למרינה ת"א (חוף הילטון)


מדינת ישראל התברכה בארבעה מקורות מים משמעותיים אשר שניים מתוכם מתאימים לצלילה חופשית.


הים האדום


הים האדום במפרץ אילת הוא אחד המקומות האידאלים ללימוד ותרגול של צלילה חופשית מכמה סיבות: זמינות העומק בקרבת החוף והיציבות היחסית בטמפרטורת המים.

כמו כן, מספר הימים בשנה בהם יש תנאי ים מתאימים לצלילה מבחינת גלים, רוח, זרם וראות הוא יחסית רב.


הים התיכון


אורך רצועת החוף הישראלי של הים התיכון הינו כ 200 ק"מ כאשר מתוכם כ 150 ק"מ זמינים לרשות הציבור (בהפחתת נמלים, שטחי אש וכו').


לאורך חופיו הצפוניים, הים התיכון צלול, עמוק ושקט. אילו הים התיכון, מול חופי ישראל, מתאפיין במשטר רוחות חזקות יחסית ובערבול החול במים. עובדה היוצרת לעיתים ראות עכורה. בשונה מהים האדום במפרץ אילת, המדרון של הים התיכון בחופי ישראל הינו מתון יחסית. באופן כללי ניתן לומר כי ככל שנצפין, רצועת החוף תתקצר והשיפוע של המדרון יהיה מעט יותר תלול בקרבת החוף.


חשוב לזכור כי ככל שנתרחק מהקרקעית השפעת ערבול החול תקטן והראות תשתפר. כשמתרחקים מספיק מקו החוף באמצעות סירה, צבע המים משתנה מירוק לכחול עז והריאות משתפרת בצורה משמעותית.


למה לעשות קורס צלילה חופשית בים התיכון?


זמינות

הים התיכון זמין עבור רוב האוכלוסייה בישראל ובשונה מהים האדום אין צורך לרוב בנסיעה ארוכה ע"מ להגיע לחוף הים.


חיסכון

הקרבה לים התיכון חוסכת כסף עבור נסיעות, לינה וארוחות. בנוסף, בחירה במסלול לימודי ערב מאפשרת לשלב את הקורס בשגרת העבודה ואינה דורשת מאיתנו לוותר על ימי עבודה לטובת השתתפות בקורס צלילה חופשית.


המגרש הביתי

יש יתרון גדול בהסתגלות מוקדמת ככל הניתן לתנאי הים במגרש הביתי. לימוד היסודות קרוב לסביבת המגורים מאפשר גם את המשך ההתפתחות כצולל בסביבה זו בהמשך.



טיפים לבחירת קורס שמתאים לך


עונות השנה

העונות האידאליות בים התיכון מבחינת תנאים לצלילה חופשית הן הסתיו והאביב.

בעונות אילו, קל יחסית לחזות את תנאי הים בטווח של כשבוע וברוב הימים והשעות הים יהיה מתאים לצלילה. כלומר, הים יהיה נוח ולא גלי, הראות תהיה טובה וטמפרטורת המים נוחה.


גישה לעומק

בשל המדרון המתון יחסית של הים התיכון בחופי ישראל ובמיוחד במרכז הארץ, יש חשיבות עצומה לדרך הגישה וההגעה לעומק.


בקורס ההיכרות הבסיסי ביותר, עומק הצלילה הינו כ- 10 מטרים. המרחק הממוצע של עומק זה מקו החוף הוא כקילומטר בקרוב.

צלילה חופשית היא ספורט שדורש רגיעה פיסית ומנטלית. לכן, הגעה לנקודות הצלילה באמצעות שחיה, חתירה בקייאק או בכל דרך אחרת שדורשת מאמץ פיסי רב, פשוט מפספסת את המטרה ופוגעת בחווית הצלילה החופשית.


בנוסף לכך, על מנת להנות מתנאים נוחים וראות טובה, יש להתרחק מספיק מגלי החוף ומהשפעות ערבול החול בקרקעית. במרבית ימות בשנה, רק יציאה לעומק באמצעות סירה, תאפשר לחוות את הים התיכון במיטבו.


הדרך הנכונה והבטוחה ביותר, ללמוד ולתרגל צלילה חופשית בים התיכון, היא באמצעות סירה. בדרך זו, ההגעה לעומק הרצוי היא מהירה, פשוטה, ללא מאמץ ובנוסף הסירה מסמנת בצורה הברורה והבטוחה ביותר את איזור הצלילה בים הפתוח. כמו כן, במקרה חירום ובמידת הצורך, ניתן לפנות צולל בחזרה לחוף במהירות וביעילות.


זמינות

לכל אחד סדר יום שונה ושיקולים שונים כיצד לחלק את הזמן הפנוי אל מול התחייבויות של עבודה, משפחה וכו'.

חשוב לבחור בקורס שמתאים לסדר היום ולסדר העדיפויות הפרטי שלכם. יש מי שיעדיף לרכז את התכנים של הקרוס לפרק זמן קצר ויהיה מי שיעדיף לפרוס את התכנים של הקורס ולשלבם עם שגרת החיים.

חשוב לציין כי בבחירת קורס צלילה חופשית ישנם שיקולים חשובים נוספים כגון: הארגון במסגרתו מועבר הקורס ומונפקת תעודת ההסמכה, מי המדריך ומה הניסיון שלו, הציוד של בית הספר והתשתית הלימודית ועוד.

אם זאת, אלה נושאים למאמר אחר.


לסיכום

קורס צלילה חופשית בים התיכון יכול להיות חוויה בלתי נשכחת. על מנת שהיא תהיה חוויה חיובית בלתי נשכחת מומלץ להיצמד לטיפים במאמר זה ולהתחשב בעונות השנה, בדרכי הגישה לעומק ובזמינות שלכם.


ניתן לכתוב לנו תגובות ושאלות בנושא בחירת קורס צלילה חופשית בים התיכון ונשמח לענות ולפתח את הדיון בנושא.


שלומי גולדשטיין

שיאן ישראל ומדריך צלילה חופשית

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page